Stress en burn out coaching

Stress en burn out

Stress is een gezond verschijnsel en maakt dat we adequaat reageren op omgevingsprikkels. Maar als je structureel het gevoel hebt dat er meer van je gevraagd wordt dan je denkt waar te kunnen maken wordt het ongezond. Je lichaam staat voortdurend in de starthouding om te vechten of te vluchten en keert niet meer terug naar de rusttoestand. Als stress te lang aanhoudt kan je lichaam het niet meer reguleren en ontstaat er een burn-out.

Hoe herken je een burn out?

Als je een burn out hebt voel je je fysiek, emotioneel en mentaal uitgeput, en kan dat niet meer met slaap compenseren. Je hebt het gevoel afgesneden te zijn van anderen en jezelf en gaat je afsluiten voor familie, vrienden en collega’s. Je bent gejaagd bezig zonder dat het resultaat heeft en bent niet meer in staat om op effectieve wijze de dingen te doen die je altijd deed. Je voelt je extreem vermoeid maar het lukt je niet om te ontspannen. Je hebt last van zelfkritiek en woede en krijgt steeds meer fysieke klachten. Je hebt roofbouw gepleegd op je lichaam en weet niet meer hoe je terug kunt naar je gewone staat van zijn. Je bent letterlijk opgebrand.

Een burn out, en nu?

Een burn out is geen ziekte maar een mogelijkheid tot transformatie. Je lichaam geeft je te kennen dat je oude overlevingsstructuren niet meer werken en om een herziening vragen.

Om van een burn-out te herstellen is er meer nodig dan even rust nemen. Een paar weken thuisblijven zonder begeleiding maakt het vaak alleen maar erger. Als je rond de ziekmelding gelijk start met begeleiding verloopt je herstel een stuk voorspoediger dan zonder begeleiding. 

Een lichaamsgerichte benadering van herstel

Bij een burn out moet eerst het lichaam tot rust gebracht worden voordat de emoties en het denken weer kunnen worden aangesproken. Dit heeft te maken met de werking van het brein: bij een burn out blijven mensen vastzitten in een vecht- vlucht – bevries- reactie. In de oertijd was dit heel nuttig voor ons overleven als er een tijger achter ons aan zat, maar in onze huidige maatschappij waarbij deadlines onze grootste bedreiging zijn heeft het geen zin. In een burn out hebben we te maken met een zenuwstelsel dat alarm blijft slaan en alle overige functies verstoort of platlegt. Voor we onze emoties tot rust kunnen brengen en weer coherent kunnen denken moet dus eerst het zenuwstelsel tot rust gebracht worden.

Het coachingstraject

Het coachingstraject bij burn out omvat een aantal stappen. Allereerst vindt er een intake plaats en een oriënterend gesprek met de werkgever indien van toepassing. We maken een eerste analyse van stressklachten en stressbronnen. Als we dat in kaart hebben gaan we lichaamsgericht werken; met ademhalingsoefeningen, aanraking, visualisaties en energetische oefeningen breng je weer rust in het lichaam waardoor de stressrespons verdwijnt. Met aandacht voor slapen, voeding, beweging, werk- en leefgewoonten, sociale contacten en dagstructuur komen we tot een herstel van energie en vitaliteit. Nu het lichaam weer vitaler is kunnen we kijken naar hoe je met stress en emoties omgaat. Je leert nieuwe manieren aan om met je emoties om te gaan en om te relativeren. Ook is er plaats voor verwerking van emoties die met de burn-out samenhangen. Je bent nu in staat om je competenties te versterken, zoals het vergroten van je zelfvertrouwen, assertiviteit, stressbestendigheid, doseren, plannen en prioriteiten stellen. De volgende stap is het kijken naar je levensmissie, talenten en drijfveren, oftewel: wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik?  Zodra je weet waar je voor staat komt de match met je sociale omgeving en je werk aan bod. We kunnen nu de eerste stappen zetten naar werkhervatting. We gaan kijken wat er voor jou nodig is aan terugvalpreventie en stabilisatie van je werk. Als je weer aan de slag bent blijf ik je voortgang nog een tijdje volgen om er zeker van te zijn dat je het geleerde in de praktijk kunt brengen zonder terug te vallen.

Werkwijze en tarieven 

De duur van een begeleidingstraject verschilt per persoon maar ligt gemiddeld tussen de 4 tot 9 maanden. Aan het begin van het traject bespreken we het plan van aanpak samen met je leidinggevende. Ook halverwege en aan het eind van het traject zijn er terugkoppelmomenten met je leidinggevende erbij. Het is belangrijk deze bij het proces te betrekken, zeker bij het reïntegreren. 

Je kunt vrijblijvend een kennismakingsgesprek aanvragen. Wil je het traject bij mij volgen dan zijn er verschillende mogelijkheden. Als je zelf de sessie betaalt zijn is het tarief  € 70,- (incl. BTW) per uur. In principe plannen we iedere 14 dagen een gesprek. Het is ook mogelijk om in de tussenliggende weken ontspanningsmassages in te plannen. Kijk hier voor de mogelijkheden. Als je werkgever betaalt kan deze een offerte op maat bij mij opvragen.

Wil je meer weten over de lichaamsgerichte coaching die ik aanbied? Kijk dan op www.mind-your-body.nl

leer weer luisteren naar het fluisteren van je lichaam

zodat het niet hoeft te schreeuwen