Blog

Uit balans

geplaatst op 27 juni 2017

Rillend van de koorts lig ik op bed. Ik heb een warm vest aangetrokken, met het logo van Mind your Body op mijn linkerborst. Ineens zie ik er de ironie van in. Goed advies, ook voor mij.

Met paracetamol en neusspray hield ik mijn verkoudheid er vorige week nog aardig onder. Want tja, als zelfstandige vind ik het moeilijk om opdrachten af te zeggen. Maar daar dacht mijn ‘body’ dus net even anders over, en reageerde met een fikse bijholteontsteking.

En nu zit er niks anders op dan me eraan over te geven. Ook wel even goed. Ik heb voor de hele week al mijn afspraken afgezegd en nu alle tijd om naar het plafond te staren en de balans op te maken. Ik ben nu precies een half jaar bezig met Mind your Body en voel me dankbaar en trots vanwege alles wat ik in zo’n korte tijd heb geleerd, meegemaakt en bereikt.

Ik zit in een hele fijne flow, maar realiseer me weer even hoe belangrijk het is om aldoor de balans tussen inspanning en ontspanning in de gaten te houden. En soms even de tijd en ruimte te nemen om weer op te laden als dat nodig is. Dat geeft dan meteen mijn eigen logo en mijn advies aan iedereen die ik masseer meer diepgang.   

___

Pijn is fijn! Of toch niet?

geplaatst op 24 maart 2017

‘Doe maar lekker stevig, als het geen pijn doet gebeurt er niks’. Ik hoor dit vaak als ik vraag wat voor stoelmassage iemand wil. Ik begrijp die reactie wel. Ik houd er zelf ook van om stevig gemasseerd te worden. Maar juist bij een intensieve massage is het heel belangrijk om je grenzen goed aan te geven, en daar niet overheen te gaan. En dat blijkt soms nog best lastig.

Prima!
Tijdens de massages die ik geef bouw ik de intensiteit geleidelijk op. Op het moment dat ik wat diepere druk ga geven vraag ik altijd even hoe het voelt. Veruit het meest gegeven antwoord is dan ‘prima’. Aanvankelijk ging ik er vanuit dat prima ’precies goed’ betekende en vroeg ik niet verder, maar inmiddels weet ik dat prima een heel breed begrip is. Het kan van alles betekenen, variërend van ‘dit voelt precies goed’, of ‘het mag wel wat steviger’ tot ‘het doet eigenlijk iets te veel pijn, maar ik kan het nog wel aan’. En in dat laatste geval gaat het dus over grenzen stellen.

Tot hier en niet verder
Grenzen stellen, het is een thema dat me bekend voorkomt. Ik heb zelf door schade en schande moeten leren om ‘nee’ te zeggen als ik nee bedoelde, en niet ‘prima’. Pas nadat ik herhaaldelijk ziek thuis kwam te zitten doordat ik over mijn grenzen was gegaan, leerde ik om deze te herkennen en respecteren. Het ondergaan van massages heeft me daarbij enorm geholpen.

Lichaamstaal
Het mooie van een lichaam is, dat het nooit twijfelt en een hele duidelijke taal spreekt. Als de druk tijdens een massage te hard is of onprettig aanvoelt, zet het lichaam van degene die gemasseerd wordt zich vaak schrap en houdt hij of zij (vaak onbewust) de adem in. Soms helpt het om de druk even aan te houden, waarna een zucht volgt en het lichaam zich ontspant. Maar als die ontspanning niet volgt, weet ik dat ik de druk iets moet verminderen en dat ik goed moet doorvragen over de ‘prima’. Doe ik dat niet, dan doet de massage meer kwaad dan goed. Het al gespannen lichaam wil zich dan beschermen tegen de pijn en verstevigt daarmee het ‘harnas’ van gespannen spieren.

Bewustzijn
Mensen die vaker bij mij komen voor een massage worden zich vaak meer bewust van hun lichaamssignalen wanneer ze gespannen zijn. Ik ben daar steeds weer van onder de indruk, omdat het bij mij dezelfde uitwerking heeft gehad. Door tijdens de massage te leren voelen welke signalen je lichaam geeft, herstel je het contact met je lichaam en met jezelf. Je leert weer grenzen stellen en aangeven wat je nodig hebt. Dan kan het zomaar gebeuren dat je ‘stop’ zegt, in plaats van ‘prima’. En dat komt niet alleen tijdens de massage van pas.

Wil jij ook een massage? Maak dan meteen een afspraak!